Dzieci, szczególnie te w młodszym wieku, mają bardzo duży problem z czytaniem. W szkole przeważnie spotykają się z nudnymi i naiwnymi opowiastkami wydanymi jeszcze za czasów PRL-u, podczas kiedy w telewizji wszystkie bajki traktują ich już prawie jak poważnych dorosłych i dają im niesamowite historie o barwnych bohaterach. Mamy więc masę książek, które nie mają szansy zainteresować naszego dziecka.
Książki ze zbyt artystycznymi obrazkami
Moda na wykonywanie artystycznych ilustracji do książek dla dzieci nie jest szczególnie świeża, ale dalej nikt do końca nie rozumiał, że dzieci nie patrzą na ilustracje tak, jak dorośli. Książki z przesadnie artystycznymi obrazkami kupują zachwyceni nimi rodzice i dziadkowie, ale nie dla swoich dzieci, tylko dla siebie, w przekonaniu, że ich pociecha będzie zachwycona i wyniesie doskonałe poczucie estetyki po jej przeczytaniu. Tymczasem dla dzieci to strata czasu. Większość z nich nie będzie się wpatrywała w obrazki, kiedy chce poznać zapisaną w książce opowieść, a niestety w tego typu pozycjach jest ona raczej słabo napisana.
Książki, których nie mogą dotknąć
Na pewno każdy rodzic miał kiedyś w domu piękną, zabytkową książkę dla dzieci, której jednak nie było mu wolno dotykać czy czytać samodzielnie. Rodzinne pamiątki czy białe kruki to bardzo ładne ozdobny, ale nie nazywajmy ich w takim układzie książkami dla dzieci. Dziecko w życiu nie doceni ich wartości, bo nie ma jeszcze wypracowanego takiego sposobu patrzenia na otaczające je rzeczy, ale będzie rozczarowane, że nie może dotknąć czegoś, co wszyscy tak sobie chwalą. A kiedy osiągnie już odpowiedni wiek, aby poznać te historie, to albo zupełnie nie będzie mu się chciało tego robić, albo już aż tak mu się nie spodobają.
Książki przypominające lektury szkolne
Nikt nie chce czytać lektur szkolnych dla przyjemności, szczególnie nie dzieci. Oczywiście nie oznacza to, że w ogóle nigdy żadnemu z nich nie spodoba się żadna lektura, ale na pewno nie będzie to dotyczyło większości. Niestety książki, które przypominają te tytuły, które nasze dzieci już zmęczyły albo w ogóle odłożyły je w połowie czytania, na pewno nie zyskają sobie ich sympatii. Nawet jeśli chcemy zaznajomić nasze dzieci z klasykami, lepiej postawić na książki w ładnych oprawach, żeby nie kojarzyły się im one z nudnymi i długimi tekstami z lekcji. W ten sposób chętniej po nie sięgną i może nie zauważą, że mają do czynienia ze starą książką.
Książki z trudnym słownictwem również nie zachęcą dzieci do czytania. Tekst musi być zrozumiał i przyjemny w odbiorze dla dzieci